Søg
  • Louise Vælds

Det må du aldrig gøre når nogen taler om at være stresset?

Opdateret: juli 28

Der er højsæson for stress i august, september og januar. Det lyder måske lidt underligt, når man tænker på at begge tidspunkter på året er lige efter ferie og glædelige aktiviteter, men mange havde måske gang i alt for mange aktiviteter i lang tid op til ferien og i løbet af ferien og har ikke fået ikke restitueret så meget som kroppen egentlig havde brug for.


------


Peter mistede besindelsen for nylig og udtrykte i kraftige vendinger, hvor presset han er nu og har været i de sidste mange måneder.


Du vil gerne hjælpe ham, men det er svært at vide, hvad der er det bedste at gøre og hvad man aldrig må gøre. Her kan du læse om hvad du aldrig må gøre, når din kollega taler om at være stress eller presset.


Det må du aldrig gøre


1)

Det er rigtigt nok, at der ofte er en kombination imellem private og jobmæsige forhold der leder til at stressen udvikler sig, men lad være med at antyde, at det er den stressedes egen skyld, når personen allerede er i knæ. Det kommer der ikke noget godt ud af.


2)

Det nemme kvik-fix er at sige, at det nok hjælper når den stressede lige har haft et par fridage. Men det løser ikke den ophobede stress, der netop har fået Peter til at reagere kraftigt følelsesladet og måske endda står med tårer i øjenkrogen. Han har brug for mere end en lille timeout. Aflastning, nye strategier og forventningsafstemning er nogle af de vigtige elementer.


3)

Det samme gælder når vi allesammen tænker, at det går nok over om nogle uger. Vi skal bare lige igennem denne fase, dette projekt, denne periode og SÅ bliver det godt igen. Bare 2-3 uger hårdt pres er med til at starte den negative stress og det kræver stor opmærksomhed og prioritering og fokus i denne periode. Hvis den ikke slutter efter 2-3 uger, men afløses af endnu en periode. Ja..... så har vi balladen.


Sådan hjælpe du bedst


Når Peter udtrykker ubalance og overload, så tag det alvorligt med det samme. Sæt god tid af til en samtale - gerne samme dag eller senest dagen efter.


Uanset om du er Peters kollega eller leder, så find et lokale, hvor I kan sidde uforstyrret og fortæl Peter, at I sammen skal finde en løsning, så Peter kan genfinde sin balance.


Det er ikke sikkert at der brug for en lang sygemelding. Hvis man tager fat med det samme og laver nogle ændringer, så kan det være at Peter kan blive på arbejde på fuld tid eller kan nøjes med at få sat sin arbejdstid lidt ned i en periode, så hans krop og hjerne kan komme sig lidt.


Det er også en økonomisk og helbredsmæssig fordel at Peter får nogle individuelle samtaler med en stresscoach, i et struktureret forløb, så I for alvor kan få skovlen under hans stress.


Det og meget andet har vi metoder, råd og vejledning til på Stresskonsulent uddannelsen, som starter nyt hold til august. Her møder du andre ledere, medarbejdere, hr-personale, TR og AMR repræsentanter og dem der gerne vil leve af at være selvstændig rådgiver eller konsulent.


Du lærer blandt andet:

  • al den teori der vigtig for arbejdspladsen og den medarbejdere at kende til og hvordan du formidler den ordentligt og effektivt til dem der har brug for det.

  • hvordan du i rollen som professionel rådgiver hjælper den stressramte medarbejder bedst muligt.

  • hvad der er vigtigt for lederen at vide i forhold til den stressramte medarbejder der skal tilbage på arbejdet igen.

Læs mere om vores stresskonsulent uddannelse her.


Reserver din plads allerede nu ganske uforpligtende - skriv til os på louise@louisevaelds.dk


Kærlig hilsen

VÆLDS Uddannelse & Coaching

0 visninger

51 90 12 96

Vesterballevej 5, 7000 Fredericia, Denmark

  • Sort Instagram Icon

©2020  VÆLDS Uddannelse og Coaching.