Søg
  • Louise Vælds

Imposter syndrom: 7 tips til jobsøgningsprocessen



Hvis du har svært ved at finde modet til at søge de jobs, du drømmer om, så kan der være en særlig grund til det - og det er det såkaldte imposter syndrom.


Imposter syndrom, følelsen af at dine præstationer ikke er reelle, og at du ikke fortjener anerkendelse og succes, er noget mange lider under.

Det er et psykologisk mønster, de færreste er bevidste om - og derfor kan det også være utrolig svært at bryde med. Nogle kan gøre det på egen hånd, andre har behov for en hjælpende hånd - hvordan man gør det, skrev jeg om i den seneste artikel om emnet.

I denne artikel ser vi nærmere på 7 tips, der kan gøre jobsøgningsprocessen nemmere for dig, hvis du også lider under imposter syndrom og derfor kan have svært ved at gå efter de stillinger, du drømmer om.


> Fik du læst: Hvad er imposter syndrom?


De 7 tips


  1. Start med en liste: Lav en liste over alle de ting, du har opnået, gennemført og klaret godt. Alt hvad du har fået anerkendelse for af lærere, kollegaer, chefer og samarbejdspartnere gennem årene. Slet aldrig denne liste, men bliv i stedet ved med at fylde på den.

  2. Ingen er perfekte: Husk at ingen er eller bliver nogensinde perfekte. Perfekt findes ikke, og det ved du inderst inde godt, så lad være med at brug dine fejl som bevis for, at du ikke er god nok til en given stilling.

  3. Øv dig i at GODT NOK er nok: hvis du lider under imposter syndrom, vil du have en tendens til at mene, at tingene aldrig er gode nok. Derfor er det vigtigt at øve sig i at stoppe, hvis du kan mærke, at du i virkeligheden jagter det perfekte.

  4. Sørg for, at dine mål er realistiske: bare fordi du ikke har fundet jobbet i løbet af de første par måneder, så er det ikke et bevis på, at du ikke er god nok. Det er blot et bevis på, at det ofte tager lang tid at finde et nyt job.

  5. Find mennesker der er i den virksomhed eller position, du ønsker at være i: interview dem, spørg dem om det du er usikker på og lær noget nyt.

  6. Se om du kan finde en mentor: der kan give dig sparring og som vil se på dit cv og være en realistisk hjerne uden for din hjerne.

  7. Hold dig rolig og glad og godt tilpas: Hvis du mangler søvn, hvile, nydelse og glæde i dit liv, så vil du være med mere tilbøjelig til at have negative tanker om dig selv. Når du er i overskud, er det lettere for dig at tro på dig selv og holde imposter syndromet i skak.


- Og prøv så at tag chancen. Lad tvivlen komme dig tilgode i stedet for, at den giver dig anledning til at begrænse dig selv.


VÆLDS coach uddannelse lærer du redskaber og værktøjer i dybden, der kan gøre dig fri af imposter syndrom og hjælpe andre med at gøre det samme.

75 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle