Søg
  • Louise Vælds

Sådan virker tidlig indsats overfor stressramte medarbejdere

Opdateret: maj 11

Det giver ALTID mening, at man har et stress- og mistrivsels-beredskab til virksomheden, som kan bruges akut når en nøgle medarbejder har brug for en hurtig indsats i forhold stresshåndtering.


Eksempel:

  • Dag 0: En nøgle medarbejder udtrykker overbelastning, stress og bekymring for sit mentale helbred.

  • Arbejdspladsen har en samarbejdsaftale og kontakter mig samme dag.

  • Dagen efter har jeg kontakt med medarbejderen pr. sms

  • 2 dage efter dag 0 har medarbejderen og jeg en 30 minutters akut samtale, hvor medarbejderen får de første stressdæmpende input og er allerede i gang med at komme i balance igen.

  • 7 dage efter dag 0 har vi en 30 minutters opfølgende telefonsamtale.

  • 14 dage efter dag 0 har vi en face-to-face coachsession og nærmeste leder får en opfølgning med handleforslag

  • 21 dage efter dag 0 har jeg en 30 minutters telefonopfølgning

  • 32 dage efter dag 0 start har jeg en face-to-face coachsession.


Der er nu gået godt over vel en måned, der har været brugt 3,5 time, medarbejderen har fået stressniveauet et godt stykke ned, kommunikationen med den nærmeste leder er styrket og overblikket og trivslen er kommet et godt stykke op og vi skal nok bruge 3-4 timer mere over de næste måneder på at arbejde med at stabilisere medarbejderen, udvikle på uhensigtsmæssige vaner og mønstre og sammen med nærmeste leder, sortere, prioritere og parkere opgaver.



  • Det kommer nok til at koste i alt 7-8 timer for virksomheden.

  • Der er blevet draget ordentlig omsorg for medarbejderen.

  • Medarbejderen har fået redskaber til at prioritere og sortere og dæmpe sin stress.

  • Medarbejderens leder har fået en grundig orientering.

  • Der er samtidig lavet en god strategi, fremadrettet for denne dedikerede nøglemedarbejder.

  • Medarbejderen arbejder nu på sine egne uhensigtsmæssige stressudløsende mønstre.

  • Denne medarbejder er kommet så hurtigt i gang med behandling, at en lang sygemelding er undgået.

  • Det er en omkostningslav, effektiv og udbytterig indsats.


Den omkostning der er i forhold til den tidlige indsats er ganske enkelt peanuts i forhold til den udgift, det besvær, den effektivitetsforringelse, de fejl og den afledede stress til kollegaerne, som det ville have været med blot nogle få dages sygemelding.


Kontakt mig på tlf. 51901296 eller mail louise@louisevaelds.dk, hvis I gerne vil igang med tidlige indsatser hos jer og dermed spare penge og sygedage.


Kærlig hilsen

Louise Vælds

0 visninger

51 90 12 96

Vesterballevej 5, 7000 Fredericia, Denmark

  • Sort Instagram Icon

©2020  VÆLDS Uddannelse og Coaching.